Om Stoltenberg-fan, journalister og Facebook

December 3, 2008

Elisabeth Skarsbø Moen, profilert politisk kommentator i VG, trekkes frem i en artikkel på aftenposten.no fordi hun er ”fan” av Stoltenberg på Facebook. Det fremstilles som en betenkelig kobling. For den som kjenner litt til Facebooks rolle i den amerikanske valgkampen, er en slik vinkling sær – for å si det forsiktig. Selvsagt må en politisk kommentator i et av landets største medier følge tett på politikerne på sosiale medier som Facebook, Twitter etc. Særlig i oppkjøringen til et nytt valgår. At de dermed registrerer seg som ”fan” er semantikk, ikke ideologi.

 

Facebook er ikke bygget spesielt for politikere eller journalister, men for folk flest. Så har denne kommunikasjonskanalen for folk flest blitt så viktig at også politikere og journalister har kommet seg ut dit folket er. Da får de også forholde seg til det språket som benyttes der. Og forstå hva det betyr og ikke betyr. En fan er ikke en fan. Det vet Facebook-brukerne. Det bør også norske journalister, redaktører og pressetikkens fanebærere gjøre. Selv om de har hjertet i tradisjonelle papirmedier.

 

Per Edgar Kokkvold uttaler i aftenposten.no-saken: – I en periode der mediene har frigjort seg fra statsmakten, er det ingen grunn til at man skal oppsøke problemer slik at det blir tvil om journalistenes uavhengighet.

 

Det er for så vidt et godt og vektig poeng fra en av presseetikkens viktigste talsmenn her til lands, men idealet om journalistisk uavhengighet kan ikke melde standen ut av virkeligheten. Og Facebook er virkeligheten. Sosiale medier er virkeligheten. De rokker ved journalistenes informasjonshegemoni. De har gjort det mulig for mange å snakke med mange om alt – uten journalistisk filtrering. Journalistene kan ikke stille seg utenfor den virkeligheten selv om det utfordrer vante oppfatninger og idealer. Tvert i mot plikter de å drive journalistikk på den virkeligheten og fylle rollen som vakthund – og kanskje førerhund – i en jungel av sannhet, løgner, fakta og meninger. Det kan man ikke gjøre fra utsiden inn.

 

Presseetikk eksisterer ikke i et vakuum. Å late som den gjør det, er å bidra til å gjøre den irrelevant. Det vil være et langt verre slag for journalistisk troverdighet enn at journalister åpent forteller hvem de er ”venner” med, ”fans” av og ”følger” i de sosiale mediene.

 

Disclaimer: Elisabeth Skarsbø Moen er student på Master of Management-studiet i Flermedial ledelse på BI i høst. Jeg er ansvarlig for studiet. Jeg er også veilederen hennes på en prosjektoppgave som handler om nettopp valgkamp og sosiale mediers rolle.

Advertisements

4 Responses to “Om Stoltenberg-fan, journalister og Facebook”

  1. Gratulerer med blogg, Ragnhild. Ser ut til at jeg er den første som kommenterer:-)
    Jeg synes du tar opp et viktig poeng her. Jeg er også “fan” av Stoltenberg på Facebook, men det er primært for å følge med på hva Stoltenberg og Arbeiderpartiet gjør på Facebook, hvordan de bruker siden og hvordan de kommuniserer med folk. Som journalist kunne jeg ha tenkt meg en mer nøytral betegnelse, men slik fungerer ikke Facebook. Hadde Siv Jensen hatt en lignende side, hadde jeg vært “Fan” av henne også.
    Begreper som “fan” eller “venn” har blitt diffuse etter at Facebook og mange andre sosiale nettverk har integrert dem i sine tjenester.
    Dette handler ikke bare om partiuavhengighet eller ikke, det handler også om å følge med på den teknologiske utviklingen.

  2. ragnhildo said

    Enig!

  3. Selv er jeg venner av diverse politikere av samme grunn, selv om jeg strengt tatt ikke omgås dem privat. Siden vi har “Kjør facebook-debatt” har jeg hentet fram et tidligere blogg-innlegg som kanskje er aktuelt fremdeles:
    http://tinyurl.com/66l5ej

  4. […] most important thing for me is to observer how the politicians are dealing with these new tools. Ragnhildo and Geir Arne Bore have more about this debate. Colt is writing about how few Norwegian newspapers […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: